באנר עליון תמונות של ילדים שמחים

המדריך לטיפול שיניים ראשון לילדים

פעם ראשונה אצל רופא השיניים?

כהורים, יש לכם פריווילגיה עצומה והזדמנות שלא תחזור על עצמה – אתם יכולים לעשות שינוי של ממש ולהשפיע על חיי הילדים שלכם אם תדעו להיות מחויבים להיגיינה האוראלית שלהם מהזמן שבו הם תינוקות ועד לבגרותם. כשילדכם עוד תינוק תוכלו להשתמש בבד גאזה או במברשת רכה לשמירה על ניקיון השיניים שלו. בגיל כזה אפילו לא בהכרח תצטרכו להשתמש במשחה, מה שחשוב הוא פעולת הצחצוח עצמה שמסירה שכבות של חיידקים ושאריות סוכרים מהשיניים ומגרה את ייצור הרוק בפה. חשוב מאוד שתרגילו את ילדכם לתחושה של ניקיון בפה כבר מגיל צעיר מאוד ואפילו מגיל ינקות.

מתי עדיף לקחת את הילד לראות רופא שיניים בפעם הראשונה?

מומחים טוענים שהזמן האידיאלי והרצוי לקחת את הילד בפעם הראשונה לרופא השיניים הוא בין גיל שישה חודשים לשנה, לאחר בקיעת השן הראשונה. לרוב, השן הראשונה נבקעת באזור גיל זה ואז תתחילו להבחין שהילד חש בכאבים ושהחניכיים שלו הופכות לרגישות. תהליך בקיעת השיניים יכול להמשך אפילו עד לגיל 3.

מדריך לטיפול ראשון לילדים

כדי להרגיע את הילד, תוכלו לשפשף את המקום הכואב בעדינות בעזרת אצבע נקייה או באמצעות מטלית קרה ורטובה. שימו לה שהשיניים החדשות (הטרומיות) של התינוק שלכם ממלאות תפקיד חשוב ומכריע בהתפתחות שלו. בלעדיהם, ילדכם לא יוכל ללעוס מזון כראוי ויתקשה לדבר באופן ברור ומובן. השיניים הטרומיות הן חיוניות ביותר להתפתחות הלסתות ולשמירה על איזון המנשך ועל מקומן של השיניים הקבועות שיגיעו בסביבות גיל 6.

ביקור שיניים ראשון של הילד

החלק החשוב ביותר בביקור הראשון של הילד אצל רופא השיניים הוא היכרות של הילד עם רופא השיניים, עם המרפאה ועם הצוות המטפל. על הילד להרגיש בנוח בסביבת הטיפול ועם רופא השיניים ולכן ההמלצה היא שהילד יעבור ביקור ראשון אצל רופא השיניים כחוויה נעימה. זו ביקור בונה אמון שעוזר לילד להרגיש בנוח במהלך הביקורים העתידיים השגרתיים שיצטרך לעבור במרפאת השיניים.

במידת האפשר, הרשו לילדכם לשבת בחיקכם כשאתם בחדר ההמתנה ואפילו בחדר הטיפולים. עליכם ועל רופא השיניים להבטיח שהילד יחווה את הטיפול הראשון כנעים ואת הסביבה שבה הוא נמצא כתומכת.

מדוע חשוב לטפל בשיני חלב?

מאחר ושיני חלב הן שיניים זמניות אנשים רבים נוטים לזלזל בחשיבותן אבל האמת היא ששיני חלב אצל ילדים או נכון יותר לומר הטיפול בשיני חלב אצל ילדים הוא חשוב במיוחד מכמה סיבות. בראש ובראשונה, זכרו ששיניים טובות וחניכיים בריאות מאפשרות לילדכם לאכול מזונות מוצקים ועל ידי כך לשמור על תזונה טובה ומאוזנת שהכרחית עבור גדילתו. שנית, שיניים בריאות מאפשרות לילדכם לסגל לעצמו הגייה ברורה והרגלי דיבור נכונים שיעזרו לו בתקשורת. סיבה נוספת המקנה לטיפול בשיני חלב אצל ילדים חשיבות היא ששיניים בריאות ופה בריא מסייע לילד לגבש לעצמו דימוי עצמי גבוה בקרב בני גילו ולבסוף, זכרו שהאופן שבו יתחזק ילדכם את שיני החלב שלו יהיה גם האופן שבו הוא יתחזק את השיניים הקבועות שלו.

סיבה נוספת שבגינה חשוב לטפל בשיני חלב שלפעמים נוטים לשכוח היא שבריאות החניכיים ושיני החלב, כמו גם האופן שבו שיני החלב מונחות וממוקמות בחלל הפה, ישפיע ישירות על האופן בו יבקעו השיניים הקבועות. שיני חלב עם עששת וריקבון שאינן מטופלות, או שהן פגומות או חסרות יכולות להוביל לבקיעה לא אסתטית של השיניים הקבועות.

שיני החלב שומרות לשיניים הקבועות את מקומן בחלל הפה ולמעשה מבטיחות שברגע ששן החלב טיפול, השן הקבועה המחליפה אותה מיד תבקע ותמלא את מקומה. ילדים שהוריהם הזניחו את שיני החלב שלהם, או ילדים עם שיניים טרומיות חסרות או אצל כאלה שאבדו את שיני החלב שלהם בטרם עת, תהיה הסיבה אשר תהיה, בדרך כלל יאלצו לעבור טיפולי שיניים גם בשיניים הקבועות שלהם כתוצאה ישירה מהזנחת שיני החלב.  

זכרו  – גם שיני חלב דורשות תחזוקה!

ללא תחזוקה נכונה של שיני החלב, הן יכולות להטות ועל ידי כך לגרום לשיניים הקבועות לבקוע ולהיכנס אל חלל הפה באופן עקום. תמיד תעדכנו את רופא השיניים שלכם בשיניים חסרות או כאלה שגדלות בהטיה. האופן שבו תדאגו לשיני החלב של ילדכם ממלא תפקיד קריטי וחשוב מעין כמוהו בבריאות השיניים הקבועות שלו לכשיגדל.

שיניו של הילד מתחילות להיווצר לפני הלידה אבל כבר בגיל ארבעה חודשים השיניים הטרומיות מתחילות לבקוע. הן דוחפות את החניכיים ויכולות ליצור אצל הילד כאבים עזים. השיניים הראשונות שבוקעות הן החותכות המרכזיות התחתונות, לאחר מכן, יבקעו החותכות המרכזיות העליונות. שאר השיניים הטרומיות יבקעו בדרך כלל בגיל 3 כשמקום וסדר הבקיעה יכול להשתנות מילד לילד. השיניים הקבועות מתחילות לבקוע באזור גיל 6. השיניים הקבועות נבנות על מערך החניכיים שהותירו להם שיני החלב ומכאן החשיבות הרבה שבשמירה על היגיינת פה ובריאות השיניים גם אצל ילדים קטנים עם שיני חלב.

כך תגנו על השיניים של ילדכם

כהורים, אתם בהחלט יכולים לעזור לילדים שלכם לסגל לעצמם הרגלים של היגיינת פה. ההרגלים האלו יחסכו לכם הרבה מאוד כסף ויחסכו לילדים שלכם הרבה מאוד כאב. גם ילדים קטנים יכולים לצחצח שיניים עם מברשת שיניים קטנה ורכה. עזרו לילדיכם לצחצח שיניים גם אם הוא עוד לא הגיע לגיל 6. תוכלו לעזור להם לפחות עם הצחצוח בערב שהוא החשוב ביותר, תוכלו לאפשר לילדיכם לצפות בכם מצחצחים שיניים כך שיוכל לחקות אתכם ולפעול על פי אותו דפוס פעולה. זה ייצור אלו הרגלים שיישארו אתו לכל אורך חייו. 

כיצד ניתן למנוע עששת בשיני חלב?

כהורים, תוכלו למזער ואפילו למנוע לחלוטין עששת בשיני חלב אצל תינוקות או ילדים על ידי כך שלא תאפשרו להם לישון או להירדם עם בקבוק. אם התינוק שלכם בכל זאת צריך בקבוק על מנת שיוכל להירדם בנוחות, יש לתת לו בקבוק מלא במים או מוצץ. תוכלו למנוע ריקבון בשיניים של ילדכם אם תשתדלו שלא לאפשר לו לשתות מבקבוק חלב, מיץ או נוזלים ממותקים לפני השינה. ככלל,  הילד יכול לרוקן את הבקבוק תוך 5 עד 6 דקות או פחות ולכן נסו אם אפשר להגביל את הזמן שלו עם הבקבוק. נסו לעודד את ילדכם לשתות מכוס כשהוא מתקרב ליום הולדתו הראשון. נסו לגמול אותו מהבקבוק כבר בגיל שנה או בין 12 ל 14 חודשים.

תזונה וטיפולי שיניים לילדים

תזונה טובה משפיעה על שיניים בריאות אצל ילדים בדיוק כמו אצל מבוגרים והיא אפילו חשובה יותר. השיניים, העצמות ורקמות הפה הרכות והעדינות אצל ילדים דורשות תזונה בריאה ומאוזנת. כהורים, אתם יכולים להחליט מה הילד שלכם יקבל לאכול ומתי.

תזונה נכונה אצל ילדים היא גורם מכריע וחשוב מעין כמוהו שיכול למנוע מילדכם מצבים של עששת וריקבון בשיניים כמו גם את הצורך בלעבור טיפולי שיניים לא נעימים. השתדלו להימנע מלתת לילדיכם מזונות ממותקים כמו סוכריות קשות או דביקות, משקאות ממותקים כמו קוקה קולה או מיצים עתירים בסוכר. השתדלו לוודא שילדכם יאכל מזון בריא כמו ירקות, יוגורט וגבינות לחיזוק השיניים שלו. מהרגע שבו ילדכם גדול מספיק כדי להתחיל ולאכול מוצקים (גיל 6-7 חודשים) חשוב שתסירו את שאריות המזון המצטברות בשיניו כשסיים לאכול.

החשיבות שבטיפול שיניים מוקדם לילדים מגיל צעיר

ילדים ומבוגרים רגישים באותה מידה לבעיות פלאק וחניכיים ומכאן הצורך שבטיפולי שיניים תקופתיים ובבדיקות מעקב קבועות גם אצל ילדים הוא הכרחי. זכרו תמיד לעדכן את רופא השיניים אם אתם מבחינים בסימני ריקבון או בכל דבר חריג בפה של ילדכם וזכרו שטיפול נכון ושמירה על היגיינה של הפה אצל ילדכם (גם אם יש לו כרגע רק שיני חלב) יכול להבטיח שבריאות השיניים תשמר גם לאחר שיבקעו אצלו מאוחר יותר השיניים הקבועות.

מרפאתנו מספקת מנעד רחב של טיפולי שיניים לילדים כאשר הטיפול בדרך כלל מתחיל בביקורי מעקב קבועים לבדיקת ההיגיינה של השיניים כבר מגיל ינקות. בדיקות סדירות במרפאת השיניים, יאפשרו לכם כהורים להיות רגועים ולידכם להמשיך את שגרת חייו. מרפאתנו מציעה מגוון רחב של פתרונות לשמירה על השיניים, הפה והלסת של ילדכם לצד מגוון טיפולי שיניים לילדים כולל איטום חריצים, כתרים לשיני חלב, טיפול שורש לילדים, טיפולי שיננית, טיפולים בהרדמה מלאה ועוד.

אצלנו במרפאה, כל ילד מקבל את הטיפול הדנטאלי הטוב ביותר בסביבה חמה ותומכת.

מרפאת השיניים לילדים במודיעין

ממוקמת במרכז מודיעין –  רחוב יששכר 44, במקום נוח ונגיש גם לתחבורה ציבורית ולבעלי רכב פרטי

צריכים תור?

שלחו הודעה ונחזור אליכם בהקדם

קצת פרטים פורמליים

נועם בוגר בית הספר לרפואת שיניים של האוניברסיטה העברית והדסה בירושלים. הוא גם בוגר תוכנית ההתמחות ברפואת שיניים לילדים באוניברסיטה העברית והדסה בירושלים.

נועם משמש כעת כרופא בכיר ומלמד את דור העתיד של המתמחים ברפואת שיניים לילדים. והוא מוסמך לביצוע טיפולי שיניים לילדים בהרדמה מלאה.