באנר עליון תמונות של ילדים שמחים

טיפול שיניים לילדים עם גז צחוק

טיפול בגז צחוק לילדים  

ילדים רבים חוששים מטיפול אצל רופא השיניים או מגיעים אל רופא השיניים כשהם מלווים בחרדה אותה הם מבטאים ברמה כזו או אחרת. ישנו אפילו מונח מקצועי להגדרת המצב הזה המשתנה על פי מידת חומרתו המוכר כחרדה דנטאלית. כתוצאה מכך, כבר שנים שתחום רפואת השיניים מנסה לשפר את המוניטין שנוצר לו בקרב האוכלוסייה ומשום כך הוא שואף יותר ויותר להציע למטופלים, מבוגרים ובעיקר ילדים, טיפול שיניים איכותי שהוא גם נינוח ונעים בבחינת השליטה על הפחד והחרדות מפני הכאב במרפאת השיניים.

לטיפול שיניים לילדים עם גז צחוק יש שיעור הצלחה גבוהה ביותר בהפחתת חרדה אצל ילדים והוא מקל עליהם מאוד את הטיפול. בעזרת הגז נוצרת אצל הילדים הרגשת נוחות מרבית המסייעת להם לעבור את טיפול כחוויה נעימה ונינוחה וללא כאבים.

טיפול שיניים לילדים עם גז צחוק

למה משמש גז צחוק לילדים?

רופא השיניים משתמש בגז צחוק כדי שהילד יעבור את טיפול השיניים כחוויה חיובית ונעימה. גז צחוק מדכא קלות את מערכת העצבים, מטשטש מעט את ההכרה ותורם לתחושת רוגע ואפילו למצב של נמנום קל אך יחד עם זאת מאפשר לילד לשמור על נשימה טבעית, להגיב לגירויים בסביבתו ולהישאר בהכרה לכל אורך הטיפול. השימוש בגז צחוק לילדים מפחית את רמות החרדה שלהם מהטיפול, מקהה את רפלקס ההקאה ובאופן כללי נותן להם תחושה נינוחה ובטוחה במהלך טיפול השיניים. כשרופא השיניים לילדים משתמש בגז צחוק, הילד מטושטש אבל ממשיך להיות מודע לסביבתו ומסוגל לשתף פעולה כך שלמעשה נוצרים תנאים נוחים יחסית בהם יוכל רופא השיניים לבצע את הטיפול עם מינימום הפרעות.

מהו גז צחוק?

חמצן דו-חנקני או בשמו הלועזי  (Nitrous oxide) משמש את תחום רפואת השיניים כבר למעלה מ 175 שנה. גז זה איננו דליק, איננו נספג באורגניזם ואיננו בעל השלכות מזיקות לסביבה או למטופל. הגז משולב עם חמצן ואינו מכיל או משלב כלל תרופות לבליעה או תרופות המוזרקות דרך הוורידים. גז הצחוק שמשמש רופאים להרדמה כירורגית יציבה ומאוזנת, מהווה תרופת הרגעה בטוחה מאוד המסייעת לילדים להישאר רגועים במהלך טיפול שיניים.

גז צחוק לילדים – איך זה עובד?

גז הצחוק נשמר במצב נוזלי במיכל הקפאה עד לשימוש בו. בזמן הטיפול כשמגיע הצורך מחבר רופא השיניים מסכה למכשיר דרכו מועבר הגז ומניח אותה על אפו של הילד. בהתחלה מוזרם אל הילד אוויר מועשר בחמצן למשך מספר דקות כדי שהוא יתרגל למסכה ולאחר מכן מוזרם גז הצחוק למהלך הטיפול כולו. בסיום הטיפול שוב מוזרם לאפו של הילד אוויר מועשר בחמצן על מנת לנקות את שאריות הגז מהגוף. השפעתו של הגז היא מידית אך היא נפסקת ברגע שמסירים את המסכה מעל פניו של המטופל בסיום הטיפול.

מה התחושה שהילד מקבל כשמשתמשים בגז צחוק

כשהילד נמצא תחת השפעת גז הצחוק חוש השמיעה מתעמעם ויש לו קושי קל בדיבור. הוא מתחיל לקבל תחושה חמימה בגוף, הוא חש שליו, רגוע ואפילו בתחושת ריחוף קלה.

לפני השימוש בגז צחוק חשוב לוודא!

משום שגז הצחוק הוא חומר שהילד שואף בזמן שהוא נושם דרך האף על ידי מסיכה המונחת על אפו, על רופא השיניים לוודא שהילד אינו סובל מאלרגיה שמקשה עליו את הנשימה או מאסתמה ושהוא מסוגל לנשום דרך האף. אחרת, לא יהיה אפשר להשתמש בגז הצחוק. כמו כן, על ההורים לדווח לרופא השיניים המטפל באם הילד נוטל תרופות, תוספי מזון או ויטמינים כלשהם העלולים להשפיע על הטיפול או על הילד במהלך הטיפול.     

אכילה ושתייה לפני הטיפול בגז צחוק

גז הצחוק מעורר את מערכת העיכול ולכן עדיף ומומלץ להימנע מאכילה מספר שעול לפני הטיפול ובעיקר ממאכלים שזמן העיכול שלהם איטי. הגז עלול לגרום לבחילות ולהקאות כשהילד מגיע לטיפול על קיבה מלאה או אחרי שאכל. הוא יכול לשתות מים או כל משקה צלול כמו תה ובכל זאת, השתדלו מאוד להגביל את הילד שלא יאכל לפני הטיפול. מיד בסיום הטיפול יוכל הילד לאכול מאכלים רכים שלא דורשים לעיסה ולשתות.

האם לגז צחוק יכולים להיות סיבוכים?

כמו שאמרנו לעיל, במידה ורופא השיניים ווידא שהילד אינו סובל מאסטמה או מאלרגיה, ניתן לעשות בו שימוש בבטחה. גז צחוק לילדים הוא חומר בטוח אפילו במקרים שבהם הילד סובל מסוכרת, אפילפסיה, או מחלת לב. השימוש בגז צחוק הוא בטוח למדי ואינו כרוך בחשש לסיבוכים כלשהם.

במרפאתנו אנו לא עושים שימוש בגז צחוק משום שאנו משתמשים בשיטות מתקדמות יותר כמו הרדמת שיניים מלאה לילדים. תוכלו לקרוא על כך עוד באתר שלנו. ד"ר נעם בירמן הוא מומחה לרפואת שיניים לילדים בעל ניסיון עשיר בטיפולי איטום חריצים בשיניים לילדים. מזכיר האיגוד הישראלי לרפואת שיניים לילדים, חבר ב IAPD – האיגוד הבינלאומי לרפואת שיניים לילדים, רופא בכיר ומדריך מתמחים במחלקה לרפואת שיניים לילדים בהדסה עין כרם. למידע נוסף וזמינות תורים אצל ד"ר נעם בירמן, צרו קשר עם המרפאה.

מרפאת השיניים לילדים במודיעין

ממוקמת במרכז מודיעין –  רחוב יששכר 44, במקום נוח ונגיש גם לתחבורה ציבורית ולבעלי רכב פרטי

צריכים תור?

שלחו הודעה ונחזור אליכם בהקדם

קצת פרטים פורמליים

נועם בוגר בית הספר לרפואת שיניים של האוניברסיטה העברית והדסה בירושלים. הוא גם בוגר תוכנית ההתמחות ברפואת שיניים לילדים באוניברסיטה העברית והדסה בירושלים.

נועם משמש כעת כרופא בכיר ומלמד את דור העתיד של המתמחים ברפואת שיניים לילדים. והוא מוסמך לביצוע טיפולי שיניים לילדים בהרדמה מלאה.