דלקת חניכיים אצל ילדים

באנר עליון תמונות של ילדים שמחים

דלקת חניכיים אצל ילדים

דלקת חניכיים אצל ילדים
דלקת חניכיים זוהי מחלה דנטאלית של החניכיים המקיפות את השיניים. דלקת חניכיים יכולה להשפיע על בריאות הרקמות הרכות שבפה, על העצמות ועל החניכיים. דלקת חניכיים היא מחלה שכיחה אצל ילדים ובני נוער כאשר הביטויים העיקריים שלה הם אודם, נפיחות וכאב קל או דימום בזמן הצחצוח.

תצלום של ילדה מאושרת בטבע, עם חיוך גדול וחניכיים בריאות

דלקת חניכיים אצל ילדים מתרחשת כאשר החיידקים בפה מצטברים ואז מתרבים במהירות רבה כל כך עד שהם יוצאים מכלל שליטה ופולשים לרקמות הרכות. חומרת הזיהום של דלקות חניכיים משתנה ממקרה למקרה ויכולה לנוע בין זיהום קל לחמור ואפילו חריף ביותר. דלקת חניכיים אצל ילדים בדרך כלל תגרום לנפיחות ברקמת החניכיים, לדימום ולאודם והיא פוגעת לרוב בעיקר בשיניים טוחנות והחותכות.

ישנם פעמים שבהן דלקת חניכיים ילדים היא חמורה כל כך עד שהיא מתבטאת בנפיחות וכאבים חזקים של ממש הגורמים לילד סבל רב. בדלקת שיניים חריפה החניכיים עוטפות ממש את השן, ולעתים במצב שבו דלקת שיניים אצל ילדים התפתחה והיא אינה מטופלת היא יכולה לחדור גם לעצמות הסמוכות לשיניים ואפילו לסכן חיים. דלקת חניכיים אצל ילדים לפעמים יכולה להעיד גם על התחלתה של מחלה רב מערכתית שיש לטפל בה ולכן, למרות שישנם ילדים הנוטים להתעלם מהתסמינים הללו, אל תקלו בהם ראש ואל תזלזלו בהופעתה של דלקת חניכיים. אם גיליתם את אחד מהתסמינים או כולם אצל ילדכם יש לקבוע תור לרופא השיניים בהקדם.

הסיבות לדלקת חניכיים ילדים

ככלל, ילדים ובני נוער הם נתח אוכלוסייה מועד ביותר למחלות חניכיים כמו דלקת חניכיים ילדים ויש לכך כמה סיבות או תיאוריות. הראשונה והעיקרית שביניהן סוברת שדלקת חניכיים תתפתח בפיו של הילד כאשר ישנה הצטברות של פלאק במרווחים שבין השיניים או במרווחים שבין השיניים לחניכיים. הצטברות חיידקים על השיניים, במרווחים שבין השיניים או באזורים מסוימים בחלל הפה לרוב יובילו להתפתחות של דלקות חניכיים אצל ילדים.

תיאוריה נוספת סוברת שטיפולים אורתודנטיים ליישור שיניים מקשים על הילד לשמור על היגיינת הפה ולכן גורמים לכך שגובר הסיכוי לדלקת חניכיים בילדים ובני נוער. בנוסף, בתקופה שבה השיניים מתחלפות משיני חלב לשיניים קבועות עולה הסיכוי לדלקת חניכיים עוד יותר.

במקרים אחרים, דלקת חניכיים אצל ילדים תתפתח על רקע מחלה כלשהי או צריכה של תרופה מסוימת המחלישה את המערכת החיסונית. כמו כן, הסיכון לדלקת חניכיים בקרב ילדים עולה במקרים שבהם יש חריקת שיניים, תזונה לקויה, נשימה דרך הפה, תסמונת דאון, מחלה ממושכת או כל מצב פיזי אחר המקשה על הילד לשמור על היגיינת פה לאורך זמן.

כיצד תדעו לזהות דלקת חניכיים ילדים

ישנם ארבעה סימנים עיקריים לדלקת חניכיים אצל ילדים שכדאי שתכירו. סימנים אלו יכולים להתריע בפניכם על התפתחותה של דלקת או בעיות חניכיים אצל ילדכם  ובמידה ואתם שמים לב לאחד מהסימנים הללו קבעו תור אצל רופא השיניים בהקדם.

  • דימום. דימום בחניכיים במהלך צחצוח השיניים, שימוש בחוט דנטלי או בכל זמן אחר יעידו על דלקת חניכיים
  • נפיחות. חניכיים נפוחות ואדומות
  • נסיגה. חניכיים שנסוגו מהשיניים, לפעמים החניכיים נסוגות עד כי כך שניתן להבחין בשורש השן
  • ריח רע מהפה. ריח רע מהפה באופן קבוע שלא משתפר לאחר שהילד מצחצח שיניים או אחרי שימוש בחוט דנטאלי

דלקת חניכיים אצל תינוקות וילדים

גם תינוקות יכולים לסבול מדלקות חניכיים, אמנם בשונה מדלקת חניכיים למבוגרים, דלקת חניכיים אצל תינוקות יכולה להוביל לנשירה של השיניים ולכן חובה לטפל בה באופן מידי. ככלל, בין שמדובר בדלקת חניכיים אצל תינוקות, ילדים או בני נוער, על הטיפול להיות מהיר ולהינתן רק על ידי רופא השיניים.

דלקת חניכיים אצל ילדים בגיל ההתבגרות

לבני נוער יש סיכון גבוהה יותר לחלות במחלות חניכיים כמו דלקת חניכיים כתוצאה משינויים הורמונליים הקשורים לגיל ההתבגרות. אצל בני הנוער ייצור מוגבר של הורמונים כמו פרוגסטרון ואסטרוגן גורמים לזרימת דם מוגברת לחניכיים, דבר זה עלול לגרום לכך לעלייה ברגישות החניכיים כך שיגיבו לכל גירוי כולל חלקיקי מזון ואבנית. במהלך גיל ההתבגרות אל ילדים החניכיים עלולות להתנפח, להפוך לאדומות ולפתח רגישות. במקרים מסוימים, רופא שיניים עשוי להמליץ ​​על טיפול חניכיים בכדי לסייע במניעת נזק לרקמות ולעצם הסובבות את השיניים. ככל שהילד יתבגר נטיית החניכיים להתנפח כתגובה על כל גירוי תפחת ועדיין, במהלך גיל ההתבגרות, חשוב מאוד שהילד יקפיד על היגיינת שיניים כולל צחצוח ושימוש בחוט דנטאלי.

דלקת חניכיים ילדים – אבחון מוקדם

לאבחון מוקדם של דלקות חניכיים אצל ילדים ובני נוער יש חשיבות עצומה לכך שהטיפול שיינתן יהיה אפקטיבי ויסתיים בריפוי מוחלט של החניכיים הפגועות. משום שכך, כהורים, חשוב שתבקשו מרופא השיניים שיבצע גם בדיקת חניכיים מקיפה לאיתור בעיות חניכיים כאשר אתם הולכים עם הילד לביקור שגרתי אצל רופא השיניים.

חשוב שתדעו שלעתים מחלת חניכיים מתקדמת או דלקת חניכיים ילדים חריפה במיוחד עשויה להיות סמן מוקדם או להעיד על התפתחות של מחלה מערכתית. משום שכך, במידה וגיליתם דלקת שיניים חריפה אצל ילדכם כדאי שתשקלו לקבוע תור גם לרופא המשפחה שיבדוק את המקרה לעומק.

כיצד תוכלו למנוע דלקת חניכיים ילדים? 

הצעד המניעתי החשוב ביותר נגד מחלות חניכיים בכלל ודלקת חניכיים אצל ילדים בפרט הוא קביעת הרגלים בריאים ונכונים של היגיינת הפה כבר מגיל צעיר אצל ילדכם. את הופעתה של דלקת חניכיים אצל ילדים ניתן למנוע על ידי שגרה קבועה של צחצוח שיניים פעמיים ביום, שימוש בחוט דנטלי וכן ביקורים תדירים אצל שיננית ילדים ואצל רופא שיניים מומחה לילדים.

שימו לב שכדי להבטיח שיניים וחניכיים בריאים ועל מנת למנוע דלקות חניכיים בילדים, חשוב להיפטר מהחיידקים שגורמים לדלקת. מכאן החשיבות של שמירה על היגיינת פה וטיפול בבעיות החניכיים כבר עם הופעת התסמינים הראשונים. במצב שבו דלקת חניכיים ילדים אינה מטופלת בזמן היא יכולה בסופו של דבר להחריף ולהתקדם לצורות חמורות יותר של מחלת חניכיים ואפילו להתפתח לדלקת חניכיים כרונית העלולה להוביל לנסיגת חניכיים, להתרופפות השיניים ובמקרים קיצוניים אפילו לנשירתן.  הכנו עבורכם מספר צעדים מונעים בסיסיים שתוכלו לנקוט, שיסייעו לילדכם לשמור על בריאות הפה:

  • הנחו את ילדכם בביצוע הרגלים להיגיינת השיניים כבר מגיל צעיר. תוכלו להתחיל להשתמש במשחת שיניים בעת צחצוח השיניים לילדכם כבר בגיל 12 חודשים.
  • כשאתם מבחינים שהמרווחים בין השיניים אצל ילדכם מתחילים להסגר, למדו אותו כיצד להשתמש בחוט דנטאלי.
  • לעתים החינוך הטוב ביותר הוא לשמש כמודל לחיקוי ולכן בצעו את הרגלי היגיינת השיניים שלכם מול הילד.
  • זכרו לקחת את ילדכם לביקורים תדירים אצל רופא השיניים והשיננית לבדיקות, הערכות וניקיונות.
  • מידי פעם בדקו סימנים לדלקת חניכיים לילדים בפיו של הילד. בדקו האם החניכיים מדממות, אדומות או נפוחות, בדקו האם החניכיים נסוגות מהשיניים והאם לילדכם יש ריח רע מהפה שלא עובר.

דלקת חניכיים ילדים – המלצות לתזונה נכונה

הקפידו שילדכם יצרוך מזונות העשירים בסיבים תזונתיים. מזונות סיביים אלו מעודדים את ייצור והפרשת הרוק ובכך שומרים על החניכיים. כמו כן, הימנעו מלתת לילדכם מאכלים מסוכרים או בעלי חמיצות גבוהה. מזונות ממותקים או בעלי חמיצות גבוהה מגבירים את הצטברות רובד החיידקים על אמייל השן ומחלישים את תפקוד מערכת החיסון.

מרפאת השיניים לילדים במודיעין

ממוקמת במרכז מודיעין –  רחוב יששכר 44, במקום נוח ונגיש גם לתחבורה ציבורית ולבעלי רכב פרטי

צריכים תור?

שלחו הודעה ונחזור אליכם בהקדם

קצת פרטים פורמליים

נועם בוגר בית הספר לרפואת שיניים של האוניברסיטה העברית והדסה בירושלים. הוא גם בוגר תוכנית ההתמחות ברפואת שיניים לילדים באוניברסיטה העברית והדסה בירושלים.

נועם משמש כעת כרופא בכיר ומלמד את דור העתיד של המתמחים ברפואת שיניים לילדים. והוא מוסמך לביצוע טיפולי שיניים לילדים בהרדמה מלאה.