באנר עליון תמונות של ילדים שמחים

טיפולי שיניים לילדים – שאלות ותשובות

כיצד מנקים שיניים של תינוק?

ניתן לנקות שיניים של תינוק באמצעות מברשת שיניים עם זיפים רכים וראש קטן במיוחד. ישנן מברשות שיניים מיוחדות המיועדות לתינוקות ועדיף להשתמש בהן. מומלץ להבריש את שיניו של התינוק לפחות פעם ביום לפני השינה כדי להסיר חיידקים שעלולים להוביל לריקבון.

מתי עלי להתחיל להשתמש במשחת שיניים לילדים?

ניתן להתחיל להשתמש במשחת שיניים פלואורידית כבר כשהילד בגיל שנה. בגיל מוקדם יותר ההמלצה היא לקות את שיניו עם מים ובמברשת שיניים מיוחדת עם זיפים רכים במיוחד. אחרי גיל שלוש, על ההורים לפקח על הצחצוח ולוודא שהילד לא משתמש ביותר מכמות משחת שיניים בגודל אפונה על המברשת ושהוא לא בולע את עודף משחת השיניים שבפיו.

ילד ואמא לאחר הטיפול מקבלים מד"ר נעם תשובות לשאלות והדרכות להמשך

כיצד תדעו שילדכם זקוק לסתימת שיניים?

אם ילדכם סובל מכאבים בפה או בשיניים ואתם חוששים שיש לו חורים או עששת, לפני שאתם רצים לקבוע תור אצל רופא השיניים בידיעה מוחלטת שמה שילדכם צריך הוא סתימה חכו רגע. חשוב שתדעו שהטיפול שילדכם יקבל יהיה תלוי במידת העששת, במצב שבו נמצאת השן, בחומרת הריקבון ובגורמים נוספים שרק רופא שיניים מוסמך דיו כדי לקבוע אותם.

אם גיליתם את העששת מוקדם מספיק יכול להיות שכל מה שרופא השיניים ידרוש מכם ומילדכם הוא להיות שקדנים יותר בטיפול אוראלי דנטאלי יומיומי. טיפול מניעתי הכולל שימוש בחוט דנטלי, צחצוח שיניים במשחת שיניים פלואוריד וכיוצ"ב. לעומת זאת, במקרה שבו גיליתם את העששת מאוחר והריקבון התפתח עד לשלב שהגיע לדנטין (האזור שמתחת לאמייל השן) לא תהיה לכם ברירה וכנראה שיהיה צורך בסתימת השן לילד.

סתימת השן – תכנון והתייעצות עם רופא השיניים

אז אם אכן אחרי ביקור תקופתי אצל רופא השיניים או כתוצאה מתלונות של ילדכם על כאבים בשיניים גיליתם שילדכם זקוק לסתימת שיניים, כשלב ראשון על הרופא לבצע בדיקת שיניים לילדכם כאשר בהתאם לבדיקה הוא יחליט מה תהיה דרך הפעולה הטובה ביותר לטיפול. כפי שאמרנו, סתימת שיניים מתאימה בעיקר לשברים קלים בשיניים או לטיפול במקרים של ריקבון ועששת אבל קיימים מקרים בהם הנזק של השן חמור יותר ובמקרים כגון אלה, עשויים להיות נחוצים סוגים אחרים של טיפול שיניים לילדים. שוב, תלוי בחומרת המקרה ובגילו של הילד.

חומרת המקרה נקבעת בזמן הבדיקה הדנטאלית כשאתם בפגישת האבחון אצל רופא השיניים שיבחן את חלל הפה של ילדכם לאיתור אזורים בעיתים על ידי נוזל מיוחד. הרופא גם יכול לעשות שימוש בצילום רנטגן שיעזור לו לקבל מידע מדויק יותר ביחס למיקום הריקבון וחומרתו. הטיפול הרצוי יקבע בהתאם לחומרת המקרה.

 

כיצד בוחרים באיזה חומר מילוי להשתמש?

במידה ולאחר בדיקת השיניים הוחלט שהטיפול הרצוי והנכון ביותר עבור ילדכם הוא אכן סתימת השן. ישנן מספר חומרים המתאימים למילוי הסתימה או לאיטום החלל. סוג החומר לסתימת השיניים יכול להשתנות כאשר הבחירה המתאימה תהיה תלויה בגורמים הספציפיים כמו מיקום החור, גודל החלל שיש למלא, ההיסטוריה הרפואית של הילד, צרכיו האסתטיים, מצבכם הכלכלי והעדפתכם. הבחירה לגבי איזה מהחומרים ישמשו לסתימה של ילדכם נתונה להחלטתו של רופא השיניים אך עליו לפרוס בפניכם את האפשרויות ולהסביר לכם את הסיבות להחלטתו.  

 להלן החומרים העיקריים המשמשים לסתימות שיניים אצל ילדים.

אמלגם. (סתימת כסף) חומר המורכב מכסף, בדיל, נחושת וכספית.

היתרונות: הליך השימוש באמלגם פשוט ולכן ניתן להשלים אותו בביקור אחד יחסית קצר אצל רופא השיניים, הסתימה שמתקבלת מגינה על השן, חזקה ועמידה לאורך זמן, סתימה זו נחשבת לפתרון הזול ביותר.

החסרונות: החומר מטבעו לא תואם את צבע השיניים ולכן הסתימה שמתקבלת היא פחות אסטטית, שימוש בחומר

זה לא מתאים לילדים אלרגיים לכספית, על הרופא לקדוח בשן כדי ליצור חלל שיהיה גדול מספיק למילוי.

קומפוזיט.  (סתימה לבנה) חומר המורכב מתערובת של שרף וחלקיקי זכוכית.

היתרונות: חומר זה מאפשר שחזור בגוון הטבעי של השן, ניתן ללטש אותו ולהגיע לרמות גבוהות של אסתטיקה, ,

נקשר אל חומר השן והופך לחלק ממנה, ניתן להשתמש בו לשחזור חורים קטנים וגדולים הן בשיניים הקדמיות והן

בשיניים האחוריות ולבסוף, בשונה מהאמלגם, לא מצריך קידוח בשן.

החסרונות: חומר יקר ובכדי לעבוד איתו נדרשת מיומנות גבוהה של רופא השיניים.

זכוכית איונומרית. חומר זה מחולל מהפכה בתחום השחזורים וסתימות השיניים. זהו חומר המשחרר פלואוריד ומתחזק כשהוא בא במגע עם נוזלי הפה, מה שמונע חזרה של עששת. החומר מגיע במספר גוונים ולכן מאפשר רמת גימור גבוהה מבחינה אסטטית.

 

סתימה בשן חלב

שימו לב שלא לזלזל בזיהומים בחלל הפה גם אם מדובר בילד שעדיין יש לו רק שיני חלב. ישנם מקרים מסוימים שבהם נדרש לטפל במוקד העששת או לבצע סתימות בשיני חלב כיוון שעששת שאינה מטופלת עלולה לגרום במקרה הפחות חמור לזיהום בחלל הפה שישפיע מאוחר יותר על אופן גדילת השיניים הקבועות, ובמקרה החמור יותר אפילו למצבים מסכני חיים.

סתימה בשיניים לילדים – למה עליכם לצפות?  

השלב הראשון בתהליך סתימת שיניים לילדים הוא מתן הרדמה מקומית כך שהרופא יוכל לטפל באופן מקסימלי בשן הפגועה עם מינימום הפרעות מצד הילד. זה אולי גם המקום לציין שישנה גם אופציה לטיפול בהרדמה מלאה המתאימה בעיקר במקרים של טיפול בילדים הסובלים מחרדה דנטאלית. ההרדמה מאפשרת לרופא לטפל בילד בלי שהוא יתפתל או יזוז ממקומו במהלך הטיפול. תוכלו לקרוא עוד על טיפול שיניים לילדים בהרדמה מלאה באתר.

סתימות בשיניים לילדים ברוב המקרים לא מצריכות הרדמה מלאה ובכל זאת, בין אם החלטתם על הרדמה מקומית או מלאה, בשלב הבא יכין רופא השיניים את השן הפגועה ואת האזור שמסביב לה לתהליך השיקום. הוא ישתמש בכלים דנטליים מיוחדים או בלייזר כדי להסיר את החלקים הפגועים שבשן או את הריקבון, הוא ישתמש בג'ל חומצי לניקוי האזור הפגוע ולהסרת החיידקים או הפסולת שנותרה בו ולאחר מכן, הוא יניח את חומר הסתימה על האזור וימלא את החלל.

 

אחרי טיפול סתימת השן  חשוב לבצע פגישות מעקב

מחויבותו של רופא השיניים למטופליו לא נגמרת על כיסא הטיפולים. באחריותו של רופא השיניים גם לייעץ למטופליו על דרכים פרקטיות לטיפול מניעתי. משום שכך, אחרי שהשלמתם את הליך סתימת השן הפגועה אצל ילדכם, חשוב שרופא השיניים ישב איתו אחד על אחד ויסביר לו או לה על החשיבות שבשמירה על הגינה בפה, כולל הנחיות שימושיות, פשוטות ומעשיות שיעזרו במניעת ריקבון עתידי מתחת לסתימה שבדיוק נעשתה או בסמוך לה.

הרי לכם כהורים זה ברור שצחצוח שיניים פעמיים ביום, שימוש בחוט דנטלי, מי פה וכיוצ"ב יכולים למנוע ריקבון בשיניים ועששת אצל ילדכם, אבל הוא צריך לשמוע את זה מגורם מוסמך ומדמות מקצועית. על ילדכם לסגל לעצמו רצון להשקיע בבריאות הפה שלו ומכאן החשיבות שבבחירת רופא שיניים מומחה בטיפולי שיניים אצל ילדים. רופא שכזה הוא מנוסה, מתורגל ומיומן בלהסביר לילדים את היתרונות שבטיפול נכון בשיניים שלהם, בעיקר אצל ילדים בעלי סיכון גנטי גבוה למחלות פה.

פגישות מעקב אצל רופא השיניים הן חשובות ביותר מאחר והקפדתו של הילד על הנהלים שנותן לו רופא השיניים יעזרו לו לסגל לעצמו אורח חיים בריא יותר כבר מגיל צעיר. רופא שיניים טוב יכול להקנות לילדכם את המוטיבציה להתנהלות בוגרת שבה יתחיל בשגרת צחצוח יומיומי וטיפול מניעתי שיסייעו לו לשמור על הגינה בחלל הפה, ירחיקו ממנו עששת, מחלות חניכיים ואת הצורך בטיפולי שורש. .

 

סתימת שיניים לילדים אצל ד"ר נעם בירמן

ד"ר נעם בירמן הוא מומחה לרפואת שיניים לילדים בעל ניסיון עשיר במתן טיפול משקם וסתימות שיניים לילדים. נעם הוא מזכיר האיגוד הישראלי לרפואת שיניים לילדים, חבר ב IAPD-האיגוד הבינלאומי לרפואת שיניים לילדים, רופא בכיר ומדריך מתמחים במחלקה לרפואת שיניים לילדים בהדסה עין כרם.

מרפאת השיניים שלנו מציעה מגוון טיפולי שיניים לילדים באווירה נינוחה וברמה מקצועית גבוה. אצלנו תקבלו טיפול המותאם במיוחד לצרכיו של הילד. למידע נוסף וזמינות תורים אצל ד"ר נעם בירמן, צרו קשר עם המרפאה.

מרפאת השיניים לילדים במודיעין

ממוקמת במרכז מודיעין –  רחוב יששכר 44, במקום נוח ונגיש גם לתחבורה ציבורית ולבעלי רכב פרטי

צריכים תור?

שלחו הודעה ונחזור אליכם בהקדם

קצת פרטים פורמליים

נועם בוגר בית הספר לרפואת שיניים של האוניברסיטה העברית והדסה בירושלים. הוא גם בוגר תוכנית ההתמחות ברפואת שיניים לילדים באוניברסיטה העברית והדסה בירושלים.

נועם משמש כעת כרופא בכיר ומלמד את דור העתיד של המתמחים ברפואת שיניים לילדים. והוא מוסמך לביצוע טיפולי שיניים לילדים בהרדמה מלאה.