באנר עליון תמונות של ילדים שמחים

טיפול שורש לילדים

טיפול שורש לילדים

טיפול שורש לילדים נדרש כאשר אספקת הדם לשן נפסקת כתוצאה מפגיעה או ריקבון בחלקה הפנימי של השן, ברקמת השורש או בעצב. כל שן למעשה בנויה משלוש שכבות (דנטין, אמייל ורקמה רכה) כאשר בשכבה הפנימית ביותר, ברקמה הרכה הנקראת גם מוך השן, נמצאים כלי דם ועצבים המהווים מקור אספקה של דם, מינרליים, לחות וחומרים נוספים ההכרחיים לתחזוקה ובנייה של כל שכבות השן. בתוך הרקמה הרכה ישנה התפצלות למספר תעלות שורש ולעתים אחת מתעלות השורש הללו פגומה או רקובה. זהו מצב המוביל לצורך בטיפול משקם לאזור הפגוע, כלומר, בטיפול שורש.  

ילדה שבעת רצון שסיימה טיפול שיניים במרפאה

מדוע יש צורך בטיפול שורש לילדים?

כאשר מתפתח ריקבון או זיהום בחלקה הפנימי של השן, ברקמה הרכה, הוא עלול להתפשט דרך התפצלות תעלות השורש לכיוון בסיס השן ולהגיע אפילו ללסת. זהו זיהום שבדרך כלל נוצר כתוצאה מחיידקים ויכול להתפשט מתוך חלל השן הסגור כלפי חוץ. במקרה כזה יש צורך ראשית כל בהסרת חלקי הרקמה המזוהמים והפגועים ובניקיון יסודי של חלל השן, ולאחר מכן יש צורך בהחלפת הרקמה המזוהמת בחומר שימנע כניסה מחודשת של חיידקים ויאפשר לרקמות הנותרות של השן להמשיך ולתפקד כרגיל.

איך תדעו שילדכם זקוק לטיפול שורש?

עששת המכילה חיידקים היא הגורם העיקרי לזיהום ברקמת המוך שבשן ולכן לא תוכלו לדעת האם ילדכם זקוק לטיפול שורש או לא, עד שתיקחו אותו לרופא שיניים מומחה שיבדוק את מצב רקמת המוך – רקמת השן הפנימית. בעת הביקור אצל רופא  השיניים הוא יבחן את מצב הרקמות, ייקח בחשבון מכלול סימפטומים נוספים ורק אז יוכל להחליט האם קיים צורך של ממש בטיפול שורש.

ישנם מקרים שבהם העששת חריפה, עמוקה וכואבת משום שהגיעה לחלל המוך באופן וודאי ואז הצורך בטיפול שורש הוא ברור ולעומת זאת, ישנם מקרים שבהם המצב גבולי יותר וניתן לנסות ולהימנע מטיפול שורש על ידי מתן טיפול אלטרנטיבי. אצל ילדים מסוימים, שכבת השן הפנימית תצליח להגן על השן מהתפתחות עששת חמורה שתפגום בתעלות השורש, אבל אצל ילדים אחרים הזיהום יצליח לצאת מחלל השן הפנימי אל חלל הפה דרך עצם הלסת והחניכיים. מצב זה יכול להיות מלווה בריחות לא נעימים מהפה, בבליטות בחניכיים ובכאבים עזים.

מצב נוסף שבו זיהום מתפתח בחלל המוך ואז נדרש טיפול שורש, יכול להיווצר כתוצאה מחבלה בשן. את הביטוי הקליני לכך תוכלו לראות עם תבחינו בשינוי בצבע השן שמקורו בדימום פנימי אולם בכל מקרה, גם אם נדמה לכם שאתם יודעים מה מצבו של הילד, תמיד עדיף ללכת לרופא שיניים מומחה לילדים שיבחן את המקרה לגופו ויבטיח לכם ולידכם טיפול מהיר,  אפקטיבי ועם כמה שפחות כאב.

האם ישנן דרכים להימנע מכאב בעת מתן טיפול שורש לילדים?

וודאי. לרוב כאשר מבצעים טיפול שורש לילדים משתמשים בטיפול בגז צחוק או בהרדמה מקומית ואז הילד לא מרגיש כאבים במקום המורדם. ישנם מקרים קיצוניים יותר שבהם ימליץ רופא השיניים על הרדמה מלאה כדי שהילד לא יחווה את הטיפול כלל וכך לא יוכל לזכור אותו כלא נעים או טראומטי עבורו. תוכלו לקרוא עוד על טיפולי שיניים בהרדמה מלאה לילדים באתר.  

דרך נוספת להקלה על כאבים בעת מתן טיפול שורש אצל ילדים הוא טיפול בסדציה (טשטוש). זהו טיפול המשלב תרופות מיוחדות במינונים משתנים שמטרתן היא שיכוך כאבים וטשטוש או נמנום קל כדי להקל עבור הילד את ההליך. תחום טיפולי הסדציה לילדים הפך בשנים האחרונות לתחום בפני עצמו עד כדי כך שישנם רופאי שיניים מומחים העוסקים בכך באופן ספציפי. חשוב ומומלץ ביותר לבצע טיפול בסדציה לילדים במרפאת שיניים בעלת מומחיות מיוחדת לתחום הסדציה, המחזיקה בציוד הנדרש. נכון להיום מרפאתנו אינה מבצעת טיפול בסדציה אבל נשמח להפנות אתכם לקולגות שאנו סומכים עליהם ומאמינים שיתנו לכם את הטיפול הטוב ביותר.  

באופן כללי ובהינתן מה שכתבנו לעיל לגבי הכלים והטיפולים הדנטאליים הקיימים כיום להקלה על כאבים, ישנו אלמנט נוסף שחשוב מאוד שתיקחו בחשבון כהורים לפני שאתם קובעים תור רנדומלי אצל רופא שיניים לטיפול שורש עבור הילדים שלכם. למרות שטיפול שורש הוא הליך שגרתי שכל רופא שיניים יכול לעשות, מידת הכאב ואי הנוחות שיחווה הילד בטיפול לעתים רבות תלויה במומחיותו, במקצועיותו ובניסיונו של רופא השיניים בטיפול בילדים ובכלל. ככל שרופא השיניים מומחה בתחומו ובעל ניסיון רב יותר בטיפולי שורש לילדים, כך הטיפול יעבור בקלות ובמהירות וסביר להניח שגם עם פחות כאבים לילד.

דר' נעם בירמן הוא מומחה בעל שם לרפואת שיניים לילדים עם ניסיון עשיר במיוחד במתן טיפולי שיניים משקמים לילדים הכוללים טיפולי שורש וטיפולי סתימות שיניים לילדים.

טיפול שורש בילדים – במה זה כרוך?

מטרתו של טיפול שורש היא לנקות את רקמת המוך מהריקבון באופן יסודי ומוחלט על מנת שיוסר הזיהום כולו מתעלת השורש. הניקוי נעשה באמצעות שטיפה משולבת עם שימוש במחטים ייעודיות המאפשרות את הוצאת החומר הנגוע מהרקמה ומהתעלות לחלוטין. לאחר שרופא השיניים ניקה את התעלות באופן יסודי, עליו למלא אותם בחומר פלסטי מיוחד למניעת זיהום מחודש ברקמות.

טיפול שורש הוא הליך הדורש מרופא השיניים מיומנות רבה, בעיקר אצל ילדים. מרבית מסלולי הטיפול יהיו כרוכים בשני ביקורים או יותר אצל רופא השיניים כאשר בפגישה הראשונה מסירים או מנקזים את השכבה הנגועה בזיהום, מנקים את תעלת השורש ומעצבים אותה כך שתהיה מוכנה למילוי. מכניסים מילוי זמני ומשאירים את השן להתייצב. בביקור מאוחר יותר השן נבדקת שוב כדי לוודא שכל הזיהום התנקה.

איך תראה השן אחרי טיפול שורש?

שן שעברה טיפול שורש באופן טבעי תהיה חלשה יותר מהשיניים האחרות מאחר ובטיפול שורש נאלץ הרופא להוציא מתוך רקמת השן הפנימית – רקמת המוך, כלי דם שהזינו אותה ולעתים בנוסף גם כמות גדולה של חומר שן פגוע. מראה השן לאחר טיפול שורש יהיה תלוי במבנה ובחומר שיבחר הרופא למילוי ולהשלמת השן הפגועה. ניתן בהחלט להגיע לתוצאה אסתטית אולם יש לזכור שמטרת המבנה העיקרית היא לספק תמיכה לשן, לחזק אותה ולהגן עליה בפני זיהומים עתידיים או שברים.

בעבר, לעתים אחרי טיפול שורש השן הייתה משנה את צבעה והופכת מעט כהה אולם כיום קיימים כלים חדשניים וטכניקות טיפול מתקדמות בהם משתמשים רופאי שיניים מומחים וזה כמעט ולא קורה. במידה וצבע השן בכל זאת משתנה מעט אחרי טיפול שורש, ישנן מספר שיטות וטיפולים פשוטים ביותר המשיבים לשן את צבעה המקורי ומחזירים אותה למצב הטבעי.

ומה אם זה יקרה שוב?

לרוב, טיפול שורש בילדים זהו טיפול שמצליח ובכל זאת, במידה והזיהום חוזר יהיה צורך לחזור על הטיפול פעם נוספת.

ומה אם הילד לא רוצה לעבור את הטיפול – האם קיימת אלטרנטיבה לטיפול שורש?

האלטרנטיבה לטיפול שורש היא פשוט להוציא את השן מהפה אבל תשאלו כל רופא שיניים והוא יגיד לכם את אותו הדבר – בדרך כלל עדיף לשמור על שיניים טבעיות רבות ככל האפשר בחלל הפה. למרות זאת, ברגע שהשורש פגום או אם יש בו ריקבון מתקדם השן לא יכולה להחלים ולא מומלץ להשאיר אותה בפה כיוון שהזיהום עלול להתפשט למקומות אחרים בפה, לשיניים נוספות ואפילו ללסת.

האם יש צורך בטיפול נוסף אחרי טיפול שורש לילדים?

בדיוק כמו בכל טיפול רפואי אחר תמיד עדיף לבצע בדיקות מעקב אצל רופא השיניים לבדיקת השן, לבדיקת עמידות המילוי ולבחינת מצב הזיהום. יחד עם זאת, תוכלו להשתדל ולסייע לילדיכם כך שלא יזדקק לטיפול שורש נוסף באותה השן, אם תזכרו לוודא שהוא שומר על היגיינת הפה על ידי צחצוח שיניים פעמיים ביום, רצוי בעזרת משחת שיניים פלואוריד ואם חסכו מממנו חטיפים וממתקים או תשמרו שיאכל אותם באופן מבוקר ורק עם ארוחות במידת האפשר.

טיפול שורש בשיניים חלביות

טיפול שורש לילדים ניתן לבצע גם בשיניים חלביות (נשירות) וגם בשיניים קבועות. זה המקום לציין שמרפאתנו מבצעת טיפולי שורש בשיניים חלביות בלבד. טיפול שורש לשיניים בשריות מתבצע על ידי רופא שיניים למבוגרים.

ראו גם השלמת שיניים חסרות לילדים, השלמת שיניים שבורות לילדים, כתרים לשיני חלב, טיפולי שיניים בהרדמה מלאה

מרפאת השיניים לילדים במודיעין

ממוקמת במרכז מודיעין –  רחוב יששכר 44, במקום נוח ונגיש גם לתחבורה ציבורית ולבעלי רכב פרטי

צריכים תור?

שלחו הודעה ונחזור אליכם בהקדם

קצת פרטים פורמליים

נועם בוגר בית הספר לרפואת שיניים של האוניברסיטה העברית והדסה בירושלים. הוא גם בוגר תוכנית ההתמחות ברפואת שיניים לילדים באוניברסיטה העברית והדסה בירושלים.

נועם משמש כעת כרופא בכיר ומלמד את דור העתיד של המתמחים ברפואת שיניים לילדים. והוא מוסמך לביצוע טיפולי שיניים לילדים בהרדמה מלאה.