באנר עליון תמונות של ילדים שמחים

עקירת שיניים לילדים

עקירת שיניים לילדים

לא משנה כמה כהורים תנסו להימנע מזה, ישנם מקרים מסוימים שבהם לא תהיה לכם ברירה ותאלצו לגשת עם ילדכם אל רופא השיניים כדי לעקור שן. ישנם מספר גורמים שיובילו לצורך של עקירת שן לילדים, כאשר השכיחים ביותר הם: עששת במצב
חמור ביותר, כשכבר אין אפשרות להעניק טיפול משקם לשן.
כשהשיניים לא מצליחות לנשור או במקרה של צורך בהסרת שיניים שניזוקו באופן בלתי הפיך (כתוצאה מחבלה או מכה). חשוב שתדעו שרופא שיניים לילדים לעולם לא ימליץ על עקירת שיניים לילדים במקרים שבהם קיים טיפול אלטרנטיבי, מניעתי ופחות פולשני. כהורים עליכם לזכור זאת ולכן לוודא תמיד שאתם מבינים מדוע עקירת שן היא הטיפול שנבחר עבור ילדכם ומה כולל התהליך עצמו.

ד"ר נעם מטפל בילד במרפאת השיניים

עקירת שיניים לילדים – למה לצפות?

עקירות שיניים לילדים הינן הליך כירורגי שבו רופא שיניים כירורג עוקר לילדכם את אחת מהשיניים. צריך להבדיל בין שני סוגים של עקירות: פשוטות וכירורגיות. עקירה פשוטה כוללת משיכה של השן עם מכשיר מיוחד שמשחרר את השן ואז עם מלקחיים. עקירות כאלה בדרך כלל ידרשו רק חומר הרדמה מקומי. שיטת העקירה האחרת היא עקירה כירורגית, הנדרשת במידה והשן מוטמעת בעצם הלסת או מכוסה חלקית בעצם הלסת. לעיתים קרובות, ניתן לבצע עקירה כירורגית עם חומר הרדמה מקומי ותחמוצת החנקן (טיפול בסדציה) אבל ישנם מקרים שבהם ימליץ רופא השיניים על הרגעה או הרדמה כללית. בכל מקרה, לאחר העקירה על ילדכם להמשיך בשגרה קבועה, לשמור על היגיינת הפה כרגיל ולהיות זהיר ביותר באזור שבו נעשתה העקירה. בטיפול נכון ועדין, ההחלמה צריכה להיות מהירה מאוד.

עקירת שיני חלב

עקירת שיני חלב זהו הליך פשוט יותר מעקירת שיניים קבועות אצל ילדים ועדיין, תוכלו לשאול כל רופא שיניים לילדים והוא יגיד לכם את אותו הדבר – לא ממהרים לעקור שיניים, גם לא שיני חלב. מכמה סיבות: ראשית, שיני החלב שומרות מקום לשיניים הקבועות ואובדן השן יכול לגרום לכך שהילד יזדקק ליישור שיניים. ושנית, שיני חלב למעשה מבטיחות שבחלל הפה של הילד ישמר משנן מאוזן עד לסיום הילדות שאז באופן טבעי יתחלפו כל השיניים משיני חלב טרומיות לשיניים קבועות.

מתי בכל זאת נעשה עקירת שיניים לילדים?

  • במקרה של עששת חריפה. עקירת שיניים לילדים ככלל תתרחש כמוצא אחרון, אבל לפעמים מתגלה אצל הילד עששת חריפה בשלב מתקדם מאוד שבו השן חולה מידי וכל מאמץ שנעשה על מנת להציל אותה ולשמר אותה עד שיגיע זמנה לנשור באמצעות טיפולים כמו סתימה, טיפול שורש או כתרים לשיני חלב לא צלח. במצב כזה אין מנוס ורופא השיניים יהיה חייב לעקור את השן.
  • במקרה של מכה או חבלה בשן. לעתים נבצע עקירת שיני חלב במקרה שבו אחת מהשיניים הקדמיות ספגה מכה קשה או חבלה משמעותית שגרמה לתזוזה של השן או לכך שהיא איבדה את חיותה לחלוטין. חבלה רצינית בשן עלולה לגרום לכך שכלי הדם שמחברים את השן לעצם מתנתקים ואז נעצרת אספקת הדם לרקמה החיה של השן. במקרה כזה אחרי זמן מה, נוצר נמק שמוביל לדלקת ומסכן את נבט השן הקבועה שמתפתח מתחת לשן החלב. גם במקרה כזה יעדיף רופא השיניים לבצע עקירת שיניים לילדים.
  • לצורך יישור שיניים (טיפול אורתודנטי). ישנם מקרים שבהם רופא השיניים ימליץ או יאלץ לעקור שיניים לפני או כשמתחילים בטיפול אורתודנטי ליישור שיניים. שימו לב שעקירה שכזו דורשת ניסיון, מומחיות ומיומנות רבה ותמיד עדיף שיבצע אותה רופא שמתמחה בכירורגיה של הפה למקרה שחלים סיבוכים.

 עקירת שיני חלב – כיצד ניתן להימנע מעקירת שיניים לילדים?

אז נכון, שיני החלב של ילדכם הן זמניות ועתידות לנשור בשלב כזה או אחר כאשר את מקומן יחליפו שיניים חדשות, יפות וקבועות. אבל זה לא אומר שעליכם להזניח אותן! ככלל כהורים, חשוב שתדעו שהעדיפות היא תמיד לנסות ולשמור על שיני החלב בפיו של הילד זמן ממושך עד כמה שניתן. ישנה חשיבות רבה בלהנחות את ילדכם לשמור על היגיינת הפה ולטפל בשיני החלב שלו בדיוק כפי שהייתם רוצים שהוא יטפל בשיני הקבע. זכרו שכהורים, החינוך שאתם נותנים לילדכם כשהם צעירים יקנה להם הרגלים בריאים שיישארו איתם לכל אורך החיים. לכן אל תוותרו, הכריחו את ילדכם לצחצח שיניים פעמיים ביום ולהשתמש בחוט דנטאלי – הפכו את הצחצוח והשמירה על היגיינת הפה להרגל

עקירת שיניים לילדים – ההשלכות לעקירה מוקדמת

לפעמים חשוב לזכור את הפרטים הפשוטים והברורים שקל לנו לשכוח – שיני חלב בוקעות בגיל 2-3 ומתחילות להתחלף בגיל 6-12, מה שאומר שישנן שיני חלב שישמשו את ילדכם במשך 10שנים מחייו. זה זמן ארוך ולכן את ההחלטה לגבי עקירת שן חלב צריך לקחת בכובד ראש. מעבר לזה, עקירת שיניים לילדים עלולה להוביל לבקיעה מוקדמת של השיניים הקבועות ו/או לתזוזה במשנן הפה. זאת אומרת, יש השלכות רבות ונרחבות לעקירת שיניים לילדים ולכן חשוב מאוד שההחלטה תתבצע על ידי רופא שיניים לילדים בעדיפות על רופא מומחה לרפואת שיניים לילדים.

רופא מומחה לרפואת שיניים לילדים הוא בעל מקצוע הבקיא במיוחד בטיפול בשיני ילדים ובהכרה של תרחישים אפשריים קיימים. מומחה שיניים מומחה לילדים בקיא יותר בטיפול במשנן המתפתח אצל ילדים ובהשלכות של עקירת שיניים אצל ילדים. יתרה מכך, רופא שיניים מומחה לילדים יעשה שימוש מושכל בארגז כלים פסיכולוגי ופרמקולוגי שיבטיח שטיפול השיניים יעבור לילד כחוויה חיובית ונעימה ושהוא לא יפתח חרדה דנטאלית.

עקירת שן לילדים – חשוב שתדעו!

פרק זמן התאוששות. תהליך ההתאוששות משתנה מילד לילד אבל לרוב צפויה רגישות שתמשך בין 24-48 שעות באזור העקירה. הפצע עצמו הוא קטן (כרבע סנטימטר) וייתכן שידמם קלות והכאב שילדכם צפוי לחוות הוא מעין כאב של פצע פתוח שיחלוף אם תתנו לו סירופ לשיכוך כאבים שניתן לרכוש בבתי המרקחת.

תרופות ומרשמים. אחרי טיפול עקירת שיניים לילדים סביר להניח שרופא השיניים ייתן לכם מרשם לאנטיביוטיקה למניעת זיהום ותרופות להקלה על כאבים בפרק הזמן שבו ילדכם חווה רגישות או כאבים כתוצאה מהפצע הפתוח.

הימנעו ממגע באזור העקירה. זכרו להנחות את ילדכם להימנע מלהכניס אצבעות לפה ו/או לשחק עם הפצע ו/או עם הלשון באזור העקירה. במידה וילדכם מדווח על טעם מתכתי או מוזר בפה ביממה הראשונה לאחר העקירה – זהו מצב נורמל אבל במקרה ובו אתם מבחינים בדימום מאסיבי באזור העקירה, לחצו על האזור עם גזה נקיה וצרו קשר מידי עם רופא השיניים.

הימנעו מאכילת מאכלים קשים. בשעות הראשונות לאחר עקירת השיניים ייתכן שילדכם יתקשה בפעילות כמו לעיסה וייתכנו הפרשות מהליך ההגלדה של הפצע. אנו ממליצים שבזמן שלאחר העקירה ילדכם ימנע מאכילת מאכלים קשים, תנו לו מאכלים רכים וקרים כמו גלידה, מאכלי חלב ודומיהם.

הקפידו על היגיינה. גם לאחר עקירת שן לילד זכרו להנחות את ילדכם להקפיד על היגיינה. עליו לצחצח את השיניים פעמיים ביום ולהשתמש בחוט דנטאלי. שמירה על היגיינת הפה תעזור לו ותבטיח לכם שהאזור יתרפא בזמן הקצר ביותר. תיתכן ביקורת במרפאה לאחר העקירה במיוחד במקרים של חבלה בשיניים.  

ראו גם טיפולי שיניים לילדים – שאלות ותשובות, המדריך לטיפול שיניים ראשון לילדים, טיפול בג צחוק לילדים, טיפול בסדציה, טיפולי שיניים בהרדמה מלאה, ועוד.

מרפאת השיניים לילדים במודיעין

ממוקמת במרכז מודיעין –  רחוב יששכר 44, במקום נוח ונגיש גם לתחבורה ציבורית ולבעלי רכב פרטי

צריכים תור?

שלחו הודעה ונחזור אליכם בהקדם

קצת פרטים פורמליים

נועם בוגר בית הספר לרפואת שיניים של האוניברסיטה העברית והדסה בירושלים. הוא גם בוגר תוכנית ההתמחות ברפואת שיניים לילדים באוניברסיטה העברית והדסה בירושלים.

נועם משמש כעת כרופא בכיר ומלמד את דור העתיד של המתמחים ברפואת שיניים לילדים. והוא מוסמך לביצוע טיפולי שיניים לילדים בהרדמה מלאה.