באנר עליון תמונות של ילדים שמחים

טיפול בסדציה לילדים

טיפול בסדציה לילדים – טיפול תחת טשטוש

חרדה דנטאלית בילדים היא עניין נפוץ מאוד שלרוב ניתן לפתור באמצעות טיפול שיניים תחת סדציה (טשטוש). חומר הסדציה הוא חומר מטשטש המשכך כאבים ויוצר אצל הילד מצב של נמנום קל המאפשר לרופא השיניים לבצע את טיפול השיניים ללא הפרעה.  יש לצין שכרגע המרפאה שלנו לא עושה טיפול בסדציה.

שימו לב, כהורים, חשוב שתדעו מהן האפשרויות העומדות בפניכם בטיפולי שיניים לילדים. תמיד תדברו עם רופא השיניים שלכם ותבקשו שיסביר לכם על טיפול בסדציה או על טיפולי שיניים בהרדמה מלאה לילדים. קיימים סוגים שונים של סדציה וטיפולי הרגעה או הרדמה שמשתמשים בהם בזמן טיפול בילדים. להלן האפשרויות שעומדות בפניכם:

ד"ר נעם בירמן מסביר לאמא וילד מטופל על הליך טיפול השיניים בהרדמה מלאה לילדים
  1. שימוש בתחמוצת החנקן (Nitrous oxide). הידוע גם כגז צחוק נועד להרגעה קלה של הילד ומשתמשים בו הרבה במתן טיפולי שיניים לילדים. ילדים נושמים את הגז דרך מכשיר מיוחד המונח על אפם, הגז מטשטש אותם אך הם נותרים בהכרה ובתחושת ריחוף נעימה שלרוב גורמת להם לעבור את טיפול השיניים כשהם רגועים יותר. למרבה הפלא ישנם ילדים שלא אוהבים את התחושה הזו ואז צריך למצוא אלטרנטיבות.
  2. הרגעה קלה. שימוש בתרופה או בשילוב של תרופות בטוחות המשמשות לרוב בטיפול בילדים בוגרים יותר או במבוגרים המשאירות את הילד ער במהלך הטיפול. כשרופא שיניים יעשה שימוש בתרופות להרגעה קלה ילדכם יהיה ערני ורגוע ומסוגל לשיתוף פעולה מלא עם רופא השיניים אבל אחרי ההליך יתכן שהוא לא יזכור דבר.
  3. הרגעה בינונית. תחת הרגעה בינונית ילדכם יהיה מנומנם יותר מאשר בהרגעה קלה ועדיין בדרך כלל יהיה מסוגל לשתף פעולה עם רופא השיניים. גם הרגעה זו מומלצת אצל ילדים בוגרים. הם לרוב לא יזכרו דבר מההליך שעברו. רופאי שיניים יכולים לתת בבטחה תרופות כאלה בזמן שהם מבצעים את טיפולי שיניים.
  4. הרגעה עמוקה. בהרגעה עמוקה ישתמש הרופא בתרופות תוך ורידיות (IV) שיעזרו לילדכם לישון במהלך כל ההליך הטיפולי. הילד עשוי לזוז מעט ולעתים אפילו להשמיע רעשים, יתכן שהוא יתקשה לנשום טוב לבד ולכן תמיד בעת שימוש בתרופות אלה חייב להיות איש מקצוע מוסמך ומנוסה שיחבור אל הרופא כמו רופא מרדים למשל שיפקח על פרמטרים כמו קצב הלב של ילדכם, על נשימתו ועל לחץ הדם שלו במהלך טיפול השיניים ועד שהוא מתעורר.
  5. הרדמה כללית. בהרדמה כללית או הרדמה מלאה ילדכם ישן לחלוטין לכל אורך הטיפול כך שהוא עובר אותו כשהוא לא מרגיש שום כאב כלל. כדי לבצע טיפולי שיניים לילדים בהרדמה מלאה על רופא השיניים להיות רופא מומחה המיומן במיוחד במתן טיפול זה. זהו טיפול מומלץ ואיכותי במיוחד הניתן במרפאת שיניים מיוחדת המאובזרת בציוד ייעודי, במרכז כירורגי אמבולטורי (ASC) או בבית חולים. מרפאתנו מתמחה במתן טיפולי שיניים לילדים בהרדמה מלאה במרכז עתידים שברמת החייל.

מתי ימליץ לנו הרופא על טיפול שיניים באמצעות סדציה לילדים ?

כפי שאמרנו ישנם ילדים שמגיעים לטיפול שיניים כשהם בחרה דנטאלית, מתנגדים בתוקף מלשתף פעולה עם רופא השיניים וחוששים ממש מכל התהליך. ילדים אלה לחוצים כל כך מהטיפול לעתים עד כדי כך שהרופא המטפל מתקשה במיוחד להתמודד איתם ולהעניק להם את טיפול השיניים שהם זקוקים לו. אחת הדרכים המקובלות של רופא השיניים להתמודד במקרים כגון אלה הוא שימוש בסדציה במהלך הטיפול.

ככלל, טיפולי שיניים לילדים דורשים שיתוף פעולה מצד הילד. עליו לשבת על הכיסא זמן ממושך, לפתוח את הפה ולסייע לרופא השיניים לבצע את הטיפול באופן המיטבי ביותר. אצל ילדים המגיבים לטיפולי שיניים בחששות גדולים לחץ, חרדות ובהתנגדות גדולה, במידה ואחרי ניסיונות לשכנוע ולהרגעה הילד עדיין לא מסכים לשתף פעולה מומלץ ביותר לשקול מתן סדציה לילד.

טיפול שיניים בסדציה לילדים הוא הליך שאינו פולשני, ללא סיכונים וללא תופעות לוואי. תחת השפעות הטשטוש (הסדציה) הילד הופך להיות מטופל נינוח ושליו ואז קל יותר לטפל בו. יתרה מכך, כשטיפול השיניים עובר על הילד כשהוא שליו ונינוח הוא יזכור את חווית הטיפול כנעימה, מה שיעזור להורים ולרופא השיניים בעתיד בכל פעם שבו הילד יצטרך טיפול שיניים.

טיפול שיניים בסדציה לילדים רק אצל רופא מומחה!

למעשה, סדציה היא מונח רחב למעין טשטוש בשילוב של תרופות שרופא השיניים נותן לילד לקראת טיפול שיניים אצל ילדים שקשה לבצע איתם טיולי שיניים מסיבות שונות. מטרת הסדציה היא ליצור שיכוך כאבים ומצב של נמנום קל אצל הילד שיעזור לרופא השיניים לספק עבורו את הטיפול הנדרש.

כמו שהסברנו ישנן טיפולי סדציה עמוקים ביותר שיכולים להשפיע על ההכרה באופן אגרסיבי וישנן כאלה שאינן אגרסיביים כל כך אלה רק מספקים תחושת טשטוש ושיכוך כאבים מבלי לפגוע בהכרה. טיפולי שיניים בילדים דורשים הבנה שהילד שונה מהמבוגר ועל כן על הטיפול בו להיות שונה. עם השנים הפכו טיפולי השיניים בסדציה לילדים לתחום נרחב וחשוב בפני עצמו בתוך תחום רפואת השיניים, עד כדי כך שישנם רופאי שיניים מומחים העוסקים בכך באופן ספציפי.

מה יחווה הילד במתן סדציה

בזמן ההשפעה של מתן הסדציה או תרופות ההרגעה סביר להניח שילדכם יהיה ישנוני ומנומנם אבל יגיב לקולכם. יתכן שהוא יהיה קצת מבולבל וירגיש סחרחורת קלה אבל זה יחלוף עם תום השפעת הסדציה ובכל מקרה במהלך הטיפול הילד נמצא בהשגחת הרופא המטפל המומחה וצוות המרפאה.

תהליך ההתאוששות בטיפולי סדציה לילדים

שלבי ההתאוששות מטיפול בסדציה שונים מילד לילד ולכן כהורים עדיף שתיערכו בכל מקרה לזמן המתנה במרפאה אחרי הטיפול. על הילד להיות בהשגחת מבוגר עד להתאוששות מוחלטת.  ישנם ילדים שיתעוררו מסדציה ויחזרו באופן מידי לפעילות רגילה ואחרים שיוסיפו להיות ישנוניים עוד זמן מה לאחר הטיפול. בדרך כלל כשהילד מתעורר ניתן לתת לו לשתות ובשלב מאוחר יותר גם לאכול.

מתי נדע שאפשר ללכת הביתה אחרי טיפול בסדציה?

אחרי שהילד התעורר רופא השיניים המטפל יבדוק אותו ויעריך את מצבו. במידה והוא ערני מגיב ומוכן ללכת הרופא ישחרר את הילד לביתו. בזמן הנסיעה יכול להיות שהילד יירדם ברכב, במקרה כזה וודאו שהוא אינו מטה את ראשו מטה או קדימה. על ההורים להיות בקרבת הילד במהלך השעות הראשונות של התאוששותו מהסדציה וכמובן למנוע ממנו פעילות הדורשת מאמץ ריכוז . לרוב ניתן לחזור לפעילות רגילה לחלוטין, לגן או לבית הספר בבוקר שאחרי.

האם הטיפול בסדציה לילדים הוא בטוח?

בשנת 2019 עדכנה האקדמיה האמריקאית לרפואת ילדים (AAP) והאקדמיה האמריקאית לרפואת שיניים לילדים (AAPD) את ההנחיות הקיימות לרופאי שיניים ומנתחי פה המשתמשים בסדציה (טשטוש), הרגעה עמוקה או הרדמה כללית בטיפול שיניים לילדים. ההנחיות דורשות שבמרפאה יהיו לפחות 2 אנשים המיומנים לספק סיוע ותמיכה במקרה שרופא השיניים נתקל בבעיות. הטיפול בטוח ושגרתי וללא סיכונים ובכל זאת, לעתים ישנן תופעות חריגות שידרשו התערבות של חדר מיון כמו קוצר נשימה, הקאות מרובות, אפטיות מוחלטת וקושי של ממש להעירו.

טיפולי שיניים בסדציה מומלץ תמיד לבצע אצל רופא המומחה לסדציה במרפאה ייעודית לכך המאובזרת בציוד מיוחד הנדרש עבור מתן הטיפול. במרפאתנו אנו איננו מבצעים טיפולי שיניים בסדציה אלה טיפולי שיניים בהרדמה מלאה. ד"ר נעם בירמן הוא מומחה לרפואת שיניים לילדים בהרדמה מלאה בעל ניסיון עשיר בטיפולי שיניים לילדים מכל הסוגים. נעם הוא מזכיר האיגוד הישראלי לרפואת שיניים לילדים, חבר ב IAPD – האיגוד הבינלאומי לרפואת שיניים לילדים, רופא בכיר ומדריך מתמחים במחלקה לרפואת שיניים לילדים בהדסה עין כרם. למידע נוסף וזמינות תורים אצל ד"ר נעם בירמן, צרו קשר עם המרפאה. 

מרפאת השיניים לילדים במודיעין

ממוקמת במרכז מודיעין –  רחוב יששכר 44, במקום נוח ונגיש גם לתחבורה ציבורית ולבעלי רכב פרטי

צריכים תור?

שלחו הודעה ונחזור אליכם בהקדם

קצת פרטים פורמליים

נועם בוגר בית הספר לרפואת שיניים של האוניברסיטה העברית והדסה בירושלים. הוא גם בוגר תוכנית ההתמחות ברפואת שיניים לילדים באוניברסיטה העברית והדסה בירושלים.

נועם משמש כעת כרופא בכיר ומלמד את דור העתיד של המתמחים ברפואת שיניים לילדים. והוא מוסמך לביצוע טיפולי שיניים לילדים בהרדמה מלאה.