באנר עליון תמונות של ילדים שמחים

כתמים לבנים בשיניים אצל ילדים

כתמים לבנים בשיניים אצל ילדים

כתמים לבנים בשיניים זוהי תופעה נפוצה יחסית אצל ילדים, כתמים לבנים על השיניים מתגלים בעיקר על השיניים הקדמיות. תופעת כתמים לבנים על השיניים אצל ילדים ובכלל יכולה להעיד על חסרים במינרליים המרכיבים את אמייל השן, להוות סמן ראשוני לתחילת היווצרות של חורים בשיניים או עששת ילדים, או להעיד על התדרדרות כלשהי במצב השן. כך או כך, כשמופיעים כתמים לבנים בשיניים אצל ילדים יש לשים אליהם לב. הנה כמה סיבות להופעת כתמים לבנים בשיניים:

תצלום של ילדה מחייכת עם שיניים לבנות ובריאות וללא כתמים לבנים

סיבות להופעת כתמים לבנים בשיניים אצל ילדים

  • פלואורוסיס. הסיבה הנפוצה ביותר לכתמים לבנים בשיניים אצל ילדים היא כתוצאה מריכוז פלואור ברמה גבוה מאד בשיניים ובשלד. זה לרוב קורה כשישנו ריכוז פלואור גבוה במיוחד (מעל 1PPM אוPART PER MILLION ) במצב כזה יון הפלואור מגיע למינרל השן – להידרוקסיאפטיט ושם הוא מחליף יון סידן. כשזה קורה בריכוז נמוך מינרל השן מתחזק אבל בריכוז גבוה מידי נוצרים כתמים לבנים ואז הטיפול הוא הפסקת השתייה של מים מופלרים.
  • פלאק דנטאלי. סיבה נוספת להופעת כתמים לבנים בשיניים אצל ילדים היא שכבת פלאק דנטלי – שכבה של חיידקים מתים ושאריות מזון שנשארים על השיניים. מכתמים לבנים בשיניים שנוצרו כתוצאה מפלאק דנטאלי ניתן להפטר יחסית בקלות על ידי צחצוח נכון של השיניים וניקוי אצל שיננית ילדים.
  • אמלוגנסיס אימפרפקטה. עוד סיבה שיכולה לגרום להיווצרות כתמים לבנים היא מחלה גנטית נדירה שגורמת לבעיה בהיווצרות אמייל השן.
  • חבלה בשן. חבלה בשן חלב אצל ילדים גורמת לפגיעה בנבט השן הקבועה שמסתתרת מתחתיה, כך כשהשן בוקעת היא בוקעת לרוב עם כתם לבן. ניתן לתאר את הכתם כמעין צלקת מהמכה ששן החלב קבלה.
  • הסתיידות. תופעה זו נוצרת כתוצאה ממקרה שבו אמייל השן מסתייד עליה כך שמתקבל כתם לבן על השן. רופא השיניים כול לטפל בתופעה על ידי מיקרואברזיה – טיפול ששוחק את הכתם הלבן על ידי חומצה.
  • ברקטים. כתמים לבנים בשיניים יכולים לעתים להיווצר כתוצאה מטיפול ליישור שיניים. בטיפול ליישור שיניים שבו מונחים ריבועים על השיניים לאורך זמן, נוצר מצב שבו הילד מתקשה לשמור על היגיינת הפה ולצחצח את שיניו באופן תקין ויסודי. לאחר מן מה יכולה להיווצר עששת ראשונית שלאחר הורדת הברקטים מותירה כתמים לבנים בשיניים. במצב כזה מומלץ ללכת לטיפול אצל שיננית שתלבין את השיניים אחרי הורדת הברקטים.

כתמים לבנים בשיניים – אז מה עושים?

מאחר וישנם מספר סיבות להופעת כתמים לבנים בשיניים, במידה והבחנתם אצל ילדכם בכתמים לבנים על השיניים עדיף לקחת אותו לרופא השיניים כדי לברר מה הסיבה להופעתם. לא כל כתם לבן בשן הוא מקור לעששת או לחורים בשיניים אצל ילדים ורופא השיניים יוכל לרדת לעומק העניין ולבדוק בדיוק על מה מעיד הכתם בשן ומה הטיפול המומלץ והנדרש בגינו.  למעשה, רופא השיניים צריך לאבחן את הסיבה להופעת הכתם ועל ידי כך לבחור את דרך הטיפול בו, או במילים אחרות, לטפל קודם כל במחלה אם היא קיימת ורק אז לפנות לסימפטום.

במקרים בהם הכתמים נמצאים על שכבת השן החיצונית רופא השיניים ינסה להעלים אותם על ידי חומרים דנטאליים מיוחדים להעלמת כתמים הממיסים את שכבת הכתם העליונה. במקרים בהם הכתמים עמוקים יותר ישתמש רופא השיניים בטכניקה מיוחדת לשיוף הכתם משכבות השן. טיפול זה לא תמיד מוביל לתוצאה הרצויה ולהיעלמות מוחלטת של הכתם ולכן אם הכתם עדיין מופיע ומפריע, יכול רופא השיניים לקדוח בשן במקום בו נמצא הכתם ואז למלא את החור שנוצר בשחזור מיוחד בצבע השן הטבעית באמצעות חומר מורכב כמו קומפוזיט (סתימה לבנה).

כך או כך, הדרך הטובה ביותר לטפל בכתמים לבנים בשיניים היא הטיפול המניעתי. בכדי למנוע את הופעתם של כתמים לבנים בשיניים מלכתחילה מומלץ לשמור על היגיינת פה – צחצוח יומיומי וניקוי עם חוט דנטאלי וביקורים תדירים אצל שיננית הילדים ורופא השיניים. באופן כזה לדוגמא, לא תוכל להתפתח עששת (שהיא אחד הגורמים לכתמים לבנים בשיניים) ואפילו אם הילד עובר טיפול ליישור שיניים, השיניים יישמרו במצב תקין הודות לדאגה וטיפול מצד אנשי המקצוע.

האם ניתן להימנע מהיווצרות כתמים לבנים בשיניים?

ניתן למנוע את היווצרותם של כתמים לבנים בשיניים על ידי צחצוח יומיומי ושמירה על היגיינת הפה, ניקוי עם חוט דנטאלי וביקורת תקופתית אצל רופא השיניים והימנעות מצריכה מוגברת של משקאות ומאכלים חומציים או ממותקים במיוחד.

הסרת כתמים לבנים בשיניים

המנוהלת על ידי ד"ר נעם בירמן מציעה מגוון טיפולי שיניים לילדים. ד"ר נעם בירמן הוא מומחה לרפואת שיניים לילדים בעל ניסיון עשיר, מזכיר האיגוד הישראלי לרפואת שיניים לילדים, חבר ב IAPD – האיגוד הבינלאומי לרפואת שיניים לילדים, רופא בכיר ומדריך מתמחים במחלקה לרפואת שיניים לילדים בהדסה עין כרם.

אצלנו במרפאת שיניים לילדים במודיעין תקבלו את הטיפול הטוב והמקצועי ביותר עבור ילדכם. כמומחים בתחום טיפולי השיניים לילדים אנו ממליצים מאוד לא להתעלם מכתמים בשיניים של ילדכם, שכן התופעה יכולה להוות סימפטום לבעיה חמורה יותר וכמובן לפגוע לילד בדימוי העצמי. המרפאה שלנו מצוידת במכשור מתקדם, בחומרים החדשניים ביותר ובצוות מיומן מסור ואיכותי המומחה בטיפול בילדים בעל יכולות מקצועיות מוכחות למתן טיפולים מתקדמים – הן פשוטים והן מורכבים – ברמה הגבוהה ביותר.

אתם מוזמנים ליצור קשר עם המרפאה לבדיקת זמינות תורים. 

ראו גם כתמים חומים או שחורים בשיניים, שיניים צהובות אצל ילדים, סוגי כתמים בשיניים

מרפאת השיניים לילדים במודיעין

ממוקמת במרכז מודיעין –  רחוב יששכר 44, במקום נוח ונגיש גם לתחבורה ציבורית ולבעלי רכב פרטי

צריכים תור?

שלחו הודעה ונחזור אליכם בהקדם

קצת פרטים פורמליים

נועם בוגר בית הספר לרפואת שיניים של האוניברסיטה העברית והדסה בירושלים. הוא גם בוגר תוכנית ההתמחות ברפואת שיניים לילדים באוניברסיטה העברית והדסה בירושלים.

נועם משמש כעת כרופא בכיר ומלמד את דור העתיד של המתמחים ברפואת שיניים לילדים. והוא מוסמך לביצוע טיפולי שיניים לילדים בהרדמה מלאה.