באנר עליון תמונות של ילדים שמחים

כתמים חומים או שחורים בשיניים אצל ילדים

כתמים כהים בשיניים

בדומה לכתמים לבנים על השיניים גם כתמים שחורים בשיניים או כתמים חומים על השיניים מעידים על מצב מתדרדר של השן וחשוב לשים אליהם לב. שלא כמו כתמים לבנים בשיניים המעידים אצל ילדים על התפתחות ראשונית של עששת, בכתמים חומים או שחורים בשיניים העששת כבר התקדמה אל תוך השן ומצב השן הפך חמור בהרבה. יחד עם זאת, שיניים שחורות אצל ילדים או כתמים חומים בשיניים אצל ילדים לא נובעים תמיד מעששת ולכן תמיד עדיף לקבוע תור אצל רופא שיניים מומחה לילדים כדי לברר את מקורם ואת דרך הטיפול הנכונה ביותר.

תצלום של ילדה מחייכת עם כמה שיניים כהות וחסרות בקדמת הפה.

סיבות להופעת כתמים שחורים או חומים בשיניים אצל ילדים

  • הרגלי תזונה. כתמים כהים בשיניים אצל ילדים יכולים להיווצר כתוצאה מהרגלי תזונה לקויים כמו צריכה מוגברת של משקאות בעלי חומציות גבוהה, מיצים ורטבים עם צבעי מאכל ומזונות נוספים שיכולים לגרום באופן ישיר להיווצרות כתמים כהים (שחורים או חומים) על השיניים.
  • מכה או חבלה בשן. לעתים כתמים חומים או שחורים על השיניים אצל ילדים ייווצרו כתוצאה ממכה או חבלה בשיניים. במקרה שכזה נוצרים בשן סדקים ושברים שעם הזמן מתפתחים לכדי כתמים כהים. איך תדעו אם הכתמים בשיניים של ילדכם נוצרו כתוצאה מחבלה או מכה בשן? בדקו אם הצבע השתנה רק בשן אחת או שתיים או בכולן. במקרים רבים ילדים נופלים ונחבלים מבלי שאף אחד שם לב או יודע ולעתים הם אפילו לא יזכרו לספר לכם. השן שנחבלה יכולה להתנתק מכלי הדם המחברים אותה לעצם, מה שגורם לה לאבד את חיותה ולהצהיב או להחליף צבע. במקרה של חשש לחבלה בשן יש לגשת מיד לרופא השיניים כדי לקבל טיפול שעשוי להציל את השן. לקריאה נוספת כנסו להשלמת שיניים שבורות לילדים, השלמת שיניים חסרות לילדים, ומה עלי לעשות אם הילד נחבל או נפל והשן הקבועה יצאה ממקומה?  
  • עששת. עששת היא מחלה חיידקית הפוגעת באמייל השן, כשילד סובל מעששת חוזרת או עששת בכלל היא יכולה להתחיל ככתם לבן שהופך עם הזמן לחור בצבע חום או צהוב. למידע נוסף על מחלת העששת היכנסו לדף טיפול שורש לילדים, איטום חריצים או המדריך לטיפול שיניים ראשון לילדים.
  • חיידקים. ישנם מקרים שבהם הכתמים הם חיצוניים כמו לדוגמה אבנית שיניים שאינה מוסרת כראוי שעם הזמן יכולה להראות ככתם כהה או חיידקים מסוימים המפרישים צבענים כהים המצויים על השן ויכולים לגרום להופעת כתמים כהים. את אלה אפשר להוריד על ידי טיפול שיננית ושמירה על היגיינת הפה.
  • שחיקה. סיבה נוספת שיכולה לגרום להיווצרות של כתמים כהים בשיניים אצל ילדים היא שחיקה. אצל ילדים מסוימיםלחץ וחריקת שיניים יכולים לגרום לסדקים או חרכים בשיניים שבתוכם עם הזמן נוצרים כתמים כהים.

כיצד נטפל בכתמים חומים או שחורים בשיניים אצל ילדים?

טיפול בכתמים שחורים או חומים בשיניים אצל ילדים יהיה תמיד בהתאם לחומרת המקרה ולסיבתו. בדיוק כמו בכתמים לבנים בשיניים, גם בכתמים כהים (חומים או שחורים בשיניים) יוכל רופא השיניים לנסות ולהסיר את הכתמים ולשחזר את צבעה הטבעי של השן באמצעות חומרים מרוכבים כמו קומפוזיט.

בדיוק כמו בכתמים לבנים בשיניים גם כתמים כהים לעתים נוצרים כתוצאה מעששת. אבל שלא כמו בכתמים לבנים שבהם העששת ראשונית ורק מתפתחת, כשהכתמים כהים (חומים או שחורים) הם מעידים על מחלת עששת חמורה במיוחד שבה הריקבון חדר עמוק אל תוך השן. במקרה כזה רופא השיניים לא יוכל להסתפק בטיפול אסתטי או שטחי להסרת הכתם בלבד אלה יבצע טיפול שורש ולעתים רחוקות אפילו לא תהיה לו ברירה אלה לעקור את השן.

במקרה של טיפול בכתמים שחורים או חומים בשיניים שנוצרו כתוצאה מאבנית או היווצרות חיידקים, הרי שטיפול אצל שיננית יפתור את הבעיה. יחד עם את, תמיד חשוב לזכור שהיגיינה טובה לפה המשלבת ביקורים תכופים אצל שיננית ילדים ואצל רופא שיניים מומחה לילדים הם הטיפול המניעתי הטוב ביותר לכל בעיית שיניים או חניכיים אצל ילדים ובכלל.

הסרת כתמים שחורים או חומים בשיניים

מרפאת שיניים לילדים במודיעין המנוהלת על ידי ד"ר נעם בירמן מציעה מגוון טיפולי שיניים לילדים בכל הגילאים. ד"ר נעם בירמן הוא מומחה לרפואת שיניים לילדים בעל ניסיון עשיר, מזכיר האיגוד הישראלי לרפואת שיניים לילדים, חבר ב IAPD – האיגוד הבינלאומי לרפואת שיניים לילדים, רופא בכיר ומדריך מתמחים במחלקה לרפואת שיניים לילדים בהדסה עין כרם.

צוות המרפאה שעובד עם ד"ר בירמן הוא צוות מקצועי מיומן ומסור, המנוסה במיוחד במתן טיפולי שיניים לילדים. כמומחים בתחום טיפולי השיניים לילדים אנו ממליצים מאוד לא להתעלם מכתמים בשיניים של ילדכם שכן התופעה יכולה להעיד על בעיה חמורה יותר ובמקרים מסוימים אף לפגוע לילד בביטחון ובדימוי העצמי.

המרפאה שלנו מצוידת בטכנולוגיות חדשניות, במכשור מתקדם ובחומרים איכותיים כך שילדכם יקבל טיפול שיניים מקצועי ומתקדם ברמה הגבוהה ביותר. אתם מוזמנים ליצור קשר עם המרפאה לבדיקת זמינות תורים.

ראו גם שיניים צהובות אצל ילדים, כתמים לבנים בשיניים, סוגי כתמים בשיניים 

 

 

מרפאת השיניים לילדים במודיעין

ממוקמת במרכז מודיעין –  רחוב יששכר 44, במקום נוח ונגיש גם לתחבורה ציבורית ולבעלי רכב פרטי

צריכים תור?

שלחו הודעה ונחזור אליכם בהקדם

קצת פרטים פורמליים

נועם בוגר בית הספר לרפואת שיניים של האוניברסיטה העברית והדסה בירושלים. הוא גם בוגר תוכנית ההתמחות ברפואת שיניים לילדים באוניברסיטה העברית והדסה בירושלים.

נועם משמש כעת כרופא בכיר ומלמד את דור העתיד של המתמחים ברפואת שיניים לילדים. והוא מוסמך לביצוע טיפולי שיניים לילדים בהרדמה מלאה.